Úvod
Novinky
Odkazy
Závody + akce
Kalendář - brusle.info
Vy <-> my
Galerie
Blog
Bazar
Diskuze
Hodnocení bruslí
Měření časů
Staré fórum
Články
Reportáže
Recenze
O kolečko víc
Návody
Jízda
Triky
FAQ
Kde jezdit
Půjčovny
Fitness
Skateparky Zábradlí
U-rampy
Sjezd
V zimě
Mimo Prahu
Ostravsko
Mimo Prahu
Hokej
Pravidla
Liga
Ke stažení
Pozadí
Videa
Info
Kontakt
Autor
tik@tik.cz
Odkazy

Škola bruslení

Tento seriálek vznikl díky tomu ,že jsem nikde nenašel žádnou metodiku jak naučit dítě jezdit na inline bruslích, všude je jen několik základních rad dokonce i v knížkách o inline bruslení toho moc není. Tak jsem se rozhodl postupně popisovat způsob jakým učím svou dcerku (a později až doroste i syna) bruslit. Nedělám si iluze, že jen můj postup je ten ideální a nejlepší, ale doufám , že vám možná pomůže aspoň něco z toho.

.Dceři je 4,5 let , její zkušenosti jsou jen to ,že lyžuje od svých dvou let a na ledních bruslích stála poprvé ve čtyřech .

1)Výběr vhodného vybavení.

Brusle by měly být co nejkvalitnější, protože dětská noha ještě není tak pevná jako noha dospělého. Nevadí že je brusle trochu větší, důležité je aby dítě v bruslích nešmatlalo, což je neduh hlavně u levných bruslí, kde noha je volná v botě. Bota by neměla dovolit pohyb v kotníku do stran. Ložiska ABEC1, protože kvalitnější ložiska už by byly moc rychlé a dítě by to neustálo. Taky je důležitá váha, celková kvalita a pevnost boty a jednotlivých částí, uvědomte si , že brusle budou dost otloukány , což obyčejné boty z velkoobchodů těžko vydrží. Navíc u značkových bruslí máte zaručeny rychlý servis. Pro malé děti jsou vhodné rostoucí brusle, opět si vyzkoušejte jakým způsobem se nastavuje velikost jak se zajišťuje. Kolečka by měla být klasická gumové, ne umělohmotná. Dále vybavte dítě chrániči kolen, loktů a zápěstí, přilba je nutností. Nechtějte aby dítě po prvním pádu šlo s bolestí a brekem domů , těžko jej pak opět na brusle dostanete. Vhodné oblečení to už nechám na vás a na počasí.

2)první kroky.

Do brusle patří hrubší ponožka, jednak je to pohodlnější a druhak v tenké ponožce vám bude noha v botě klouzat.
Dobré je když budete bruslit aspoň 3 – 4x týdně, ale jednou týdně je zoufalé minimum .

První věc co udělejte, sundejte brzdu !!!

Má to několik důvodů. Dítě stejně nebude schopno brzdu použít,(na to je třeba už něco na bruslích umět a až to něco bude umět stejně už bude brzdit jinak a účinněji) ale ten hlavní důvod je ten, že brzda překáží a jedna brusle je těžší než ta bez brzdy.

Pro první kroky si vyberte jakoukoliv rovnou asfaltovou plochu. Vhodné jsou sídlišťová asfaltová „tenisová hřiště“. Postavte dítě na brusle a jemně jej přidržujte. Nenuťte jej hnedka jezdit. Počkejte až dokáže v klidu stát samo na jednom místě. Pak s ním zkuste pomalu chodit. Dítě bude v bruslích zpočátku jen chodit . Postupně jej přidržujte čím dál míň až bude chodit úplně samo. S dobou na bruslích to nepřehánějte. Ujděte tak vždycky kolem deseti metrů a pak dítě posaďte na minutku. Nezdá se to ale je to pro ně dost náročné. Taky celková doba tréninku by neměla přesáhnout ze začátku půl hodiny a později (po týdnu) hodinu. Neustále dítě povzbuzujte a chvalte. Když spadne, tak obdivujte chrániče, jaké to bylo měkké a že nic je nebolí (dítě spíš při pádu do chráničů trpí psychicky než fyzicky) Bohužel když spadne na zadek, tak to opravdu bolí. Proto je důležité mu neustále opakovat a zdůrazňovat „1. zákon bruslaře“ váha musí být vpředu, protože kdo má váhu vzadu spadne !!! Při každém pádu na zadek to dítěti opakujte o něco důrazněji – vidíš zaklonil ses a teď jsi na zadku, musíš se naklonit víc dopředu.

Jestli dítě spadne dopředu nic se neděje, tam to v klidu chytí chrániče a můžete se pak tomu spolu zasmát. (já to tak dělám).

3)Po té co je dítě schopno ujít nějakou vzdálenost

naučíme jej se otáčet tam kde potřebuje. Vyrobte dvě značky (já používám kelímky z umělé hmoty z obchodního domu IKEA, šest stojí kolem třiceti korun a jsou pěkně barevné, mám jich 18 protože jezdím freestyle slalom) Postavím dva kelímky od sebe asi tak 5 metrů . Dítě nyní bude chodit kolem nich. Nejdříve do oválů (nebo kruhu) asi tak pětkrát na jednu stranu a totéž i na druhou. Už nyní si můžete všimnout že dítěti to jde na jednu stranu lépe než na druhou, proto je důležité ,aby vše co se bude učit dobře zvládalo na obě strany !!! Až zvládne okruhy, zmenšete vzdálenost na 3 metry a zkoušejte osmičky, nakonec jej nechte obcházet kelímek dokolečka

Nezapomeňte střídat směry.

4)Malá vhodná změna.(rovinný downhill)

Pokud sami bruslíte, můžete si vyzkoušet s dítětem tzv, vláček. Upozorňuji, že je nutné abyste sami dobře bruslili, neboť budete muset být schopni za jízdy dítě v případě jeho pádu zachytit a zvednout , při tom nesmíte spadnout. Taky musíte být schopni zastavit sebe i dítě (což v případě že sami používáte patní brzdu půjde dost těžko, přes dítě těžko předsunete nohu, lepší je brzdit Téčkem).

Takže dítě si postavíte před sebe, řeknete mu ať si dá ruce na kolena a předkloní se (takové lyžařské polo-vajíčko) vy jej uchopíte za zadeček (jeho boky) a pomalu se rozjedete a dítě budete před sebou tlačit. Pomalu jej tak přivyknete na rychlost ( postupně zvyšujte rychlost, záleží na dítěti kolik zvládne psychicky, další omezení zjistíte v okamžiku kdy už dítě neudrží rovnou stopu obvykle hned potom následuje jeho pád ,ale vy tomu zabráníte tím, že dítě zvednete a opět jej ještě během jízdy postavíte a pokračujete dál, no a pak už je jen další rychlostní omezení a to je to vaše ? (říkal jsem že musíte sami dobře bruslit). Až si budete myslet, že dítě to zvládá zkuste jej sem tam nedržet, pro jistotu ale mějte své ruce neustále podél jeho těla. Nezapomínejte na přestávky (i vám přijde vhod se občas narovnat ? .) Pokud vám to spolu pěkně půjde, zkuste zatáčet. Oproti lyžování je nutné nejen na nohu zatlačit ale taky ji pomoct mírným natočením. Tlačte dítě a neustále mu opakujte ,že jedete tam kam ono řídí. Takže když chce zatočit doleva ať mírně zatlačí pravou špičkou dovnitř, levá noha se sama už přizpůsobí a patřičně se vychýlí. Uvidíte že zachvěli budete šněrovat cyklostezku jako opilci…. Opět až i tohle bude jakš takž zvládat zkuste si najít někde mírný krátký kopeček. Nechte dítě samo vyjít do určuté výšky, tam ať se samo otočí a pak sjede dolů. Když se mu to povede, klidně si sedněte a rozbalte si svačinku, protože asi jen tak hned neodejdete (my tam poprvé strávili půl hodiny).

Opět se nesnažte trhat rekordy , celé by to nemělo přesáhnout hodinku. Ditě bude tak unavené ikdyž vám to nepřipadne a ani jemu, ale jejich nožičky toho opravdu více nesnesou. Nenuťte dítě mít nohy u sebe jako při lyžování.Větší rozchod je naprosto přirozený a dítě samo postupem času bude postoj zůžovat. Mimochodem tohle se dcerce líbilo nejvíc a stále chtěla potom na cyklostezku.

5)Bruslařský krok.

Já to nazval Medvědí krok, dítě spíše pochopí co po něm chci, než nějaký technologický postup. Takže medvěd se při chůzi klátí ze strany na stranu. Dítě by jej mělo napodobit, ze začátku mu to moc nepůjde ale postupně na to přijde. Nejlépe když mu to budete sami předvádět. Až sa mu to bude aspoň trochu dařit, zkuste si sním zahrát na honěnou, (samozřejmě jen tak naoko) nechte se poměrně snadno chytat a pak jej zase nahánějte vy. Budete se sami divit jak rychle se toho medvěda naučí. Já jsem postavil kelímky do řady a hráli jsme na honěnou kolem nich. Opět nezapomínejte chválit a taky dodržovat pitný režim.

VIdeo (5MB)

6)Zvyšování stability

Z kelímků jsem postavil na hřišti slalom. (mám tam nastříkané značky jejich středy jsou 80 cm od sebe) Nezapomeňte že je nutné se vždy rozbruslit, takže zahajte každý trénink několika kolečky kolem kelímků na obě strany. Dítěti bude chvilku trvat než zase vzpomene co se naučilo před tím. Po rozbruslení si zase zahrajte na honěnou.

Tunel. Máte několik možnosti. Buď vám bude dítě jezdit mezi nohama nebo si vytvořte laťku. Tím že dítě bude muset během jízdy se skrčit a přidřepnout bude měnit svoje těžiště a zároveň i rozchod nohou. Určitě při tom pár krát spadne, ale ty rychlosti nebudou moc velké a tak to bude pohodě.

Další trik je HOUSENKA. Dítě se rozjede a pak bude nohy tlačit k sobě a od sebe.(brusle imaginárně malují na zemi boubelaté tělo housenky .

Trénujte to až do té doby než bude dítě schopno se tímto způsobem rozjet a pokračovat tímto způsobem v jízdě. Housenka je totiž malým krokem k jízdě po zadu a zpomalování !

Tak ať ji umí pořádně.

„Jízda po jedné brusli“

Při jízdě rovně ať si zkouší přizvednou nohu. Bude ji vlastně jen lehce přizvedávat. Nezapomeňte opět střídat nohy a hlavně hodně chválit. Dítě sice ujede pár centimetrů po jedné noze ale na vás je pochválit jej jako by šlo o kilometry.

SLALOM zde dítě projíždí klasický slalom a snaží se přitom aby neshodilo ani jeden kelímek. Opět stačí jen pár jízd. Stejně to více – méně projde než projede, ale důležité je že se zdokonalí v zatáčení.. Na závěr oblíbená honička a doma patřičná pochvala a obdiv toho co se ten den naučilo.

Sepsal Pavel B

Top

© [TiK] Petr Knopp

horni cast loga - modry prouzek
Logo [brusle a fotohrafie bruslaru] www.tik.cz
spodni cast loga - modry prouzek

Škola bruslení

Základy

Zvyšování stability a dovednosti.

Další dovednosti

Pokročilé dovednosti

Pokročilé dovednosti - 2

Hledání